Technické normy míří konečně na Internet

Stavaři si doteď museli technické normy kupovat, ačkoliv podle zákona na ně měli nárok bezplatně. Soud teď nařídil ministerstvu a úřadu pro normalizaci, aby začaly dodržovat zákon a zveřejnily je!

Stavař potřebuje technickou normu, protože jsou v ní uvedena pravidla, jak postavit zeď, jaké mají být výšky a úhly nebo technická řešení částí bytu. Stavebních podniků je v Česku celkem 170 tisíc, takže jsem rád, že jsem mohl tolika lidem pomoci.

Před rokem a půl jsem tu na blogu představil záměr, jak dosáhnu toho, aby byly zveřejňovány technické normy v oblasti stavebnictví.

Musel jsem v průběhu boje za volnou dostupnost státem vydávaných norem porazit Úřad pro technickou normalizaci, Ministerstvo průmyslu a obchodu a Městský soud v Praze. Ty všichni škodily lidem a v rozporu s výslovným ustanovením zákona nutily občany platit poplatky za koupené texty norem. Živnostníci teď díky rozsudku ušetří miliony. (Bohužel řada z nich se to ani nedozví, protože média tuto informaci zablokovala.)

Nejvyšší správní soud mi dal minulý týden za pravdu a potvrdil všechny moje argumenty.

Úřady se teď už nemají na co vymlouvat a budou muset technické normy ve stavebnictvím občanům zpřístupnit.

Možná jsem vzal práci několika parazitům, kteří se živili na tom, že státní normy lidem přeprodávali. Naprostá většina lidí si ale normy stáhla z různých úložišť, kam byly normy nelegálně umístěny. Díky poslednímu verdiktu soudu se podařilo uvést právo do souladu s realitou a tyto aktivity jsou nyní zcela legální.

Před pěti lety jsem seděl na právnické fakultě a nevěřícně poslouchal profesora, který si stěžoval, že úřady nedodržují zákon o bezplatném přístupu k technickým normám. Před dvěma roky jsem si podal žádost o informace a zahájil jsem spor za volnou dostupnost technických norem. Teď máme vyhráno!

Děkuji České pirátské straně, že zaplatila soudní poplatky ve výši 8000 korun, které jsem musel zaplatit za podání žaloby a kasační stížnosti. Projekt jsem uskutečnil v rámci participativního rozpočtování.

Podrobnosti a rozsudek v tiskové zprávě

PS: Musím říct, že to je fajn pocit být aktivistou, když si člověk něco vybere, co mu v našem světě vadí, a dlouhodobou poctivou prací se to snaží zlepšit. O to lepší pocit, když se to i povede. Zkuste to taky. :-)

Autor: Jakub MichálekJakub | neděle 31.5.2015 19:06 | karma článku: 29,02 | přečteno: 1941x