- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Svobodný přístup k informacím je jedním ze základních principů demokratické společnosti
V Česku už totiž více jak deset let platí zákon o svobodném přístupu k informacím. Podle něho musí veřejné instituce poskytovat občanům informace. Realita je ale často jinde. Proto jsem se rozhodl na téma povinné zveřejňování informací psát diplomovou práci na Právnické fakultě UK v Praze, kde pátým rokem studuji.
Pro účely práce jsem oslovil 26 veřejných vysokých škol. Požádal jsem je o poskytnutí informace o tom, kolik dostali z veřejných rozpočtů v roce 2011 rektor, prorektoři, kvestor, kancléř a další členové TOP managementu.
Jak si tedy jednotlivé vysoké školy vedly? 18 vydalo rozhodnutí o odepření informace, 3 prodloužily lhůtu pro odpověď, jedna požádala o zaplacení úhrady za zjištění informací ve výši 1600 Kč (Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně), 4 veřejné vysoké školy vůbec neodpověděly. O mém odvolání nyní rozhoduje ministerstvo školství.
Veřejné vysoké školy argumentovaly tím, že informace o platech nemohou poskytnout, protože to zakazuje zákon o ochraně osobních údajů. Skutečností však je, že zákon o ochraně osobních údajů poskytnutí informací na základě zvláštního zákona nezakazuje. Zákon o svobodném přístupu naopak tuto situaci výslovně upravuje ve prospěch informování o příjemcích veřejných prostředků.
V odpovědích, které mi zaslaly veřejné vysoké školy, se vyskytla řada pozoruhodných tvrzení:
Pikantní je to, že některých z těchto vysokých škol mají dokonce i vlastní právnickou fakultu.
Zákon o svobodném přístupu k informacím sleduje následující logiku: Když dostávají veřejné vysoké školy peníze z veřejných rozpočtů, měly by také o příjemcích těchto prostředků poskytovat základní osobní údaje. (Díky tomuto ustanovení lze také zveřejňovat informace o podnikatelích, kteří jsou příjemci dotací, o mimořádných odměnách apod. Ustanovení se nevztahuje jen na sociální dávky, daňové věci a podobné případy.) Smyslem zákona je zajistit veřejnou kontrolu nad nakládáním s veřejnými prostředky.
Zákon přitom již přispěl v řadě případů k odhalení nehospodárnosti. Případ zveřejňování platů a odměn vyřešil Nejvyšší správní soud v roce 2011 ve sporu Luďka Maděry a statutárního města Zlín. Město tehdy příznivci Pirátů odmítlo poskytnout informace o mimořádných odměnách vedoucího IT oddělení. Soud dal Maděrovi za pravdu a město muselo informace poskytnout, jinak by se vystavilo hrozbě exekuce.
Nerad bych, aby moje diplomová práce skončila žalobou a exekucí vysokých škol. V takovém případě by však škodu způsobenou nezákonným rozhodnutím musel dotyčný úředník nahradit vysoké škole ze svého. Pokud se mi nakonec povede školy přimět k poskytnutí informací, budou je muset také do 15 dnů od poskytnutí zveřejnit na svých internetových stránkách.
Přes jasné rozhodnutí Nejvyššího správního soudu jsou úřady velmi vytrvalé v odpírání informací, které mají ze zákona povinnost na žádost poskytnout. Věřím, že moje diplomová práce přispěje k tomu, aby se informování veřejnosti (nejen) vysokými školami zlepšilo.